علت قطع و وصل شدن محافظ برق

قطع و وصلی محافظ برق

علت قطع و وصل شدن محافظ برق می تواند دلایل زیادی داشته باشد، در این مقاله قصد داریم علت قطع و وصل شدن محافظ برق را بررسی نماییم.

مقدمه

قطع و وصل شدن جریان برق، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دستگاه‌های برقی شما وارد کند. خاموش و روشن شدن محافظ نشان دهنده نوسان در جریان برق و مناسب نبودن کمیت‌های جریان برق برای استفاده از لوازم برقی است. در واقع اگر محافظ وجود نداشت، این نوسانات به‌جای خاموش و روشن کردن پیاپی محافظ باعث خرابی دستگاه‌های الکترونیکی شما می‌شود.

علل قطع و وصل شدن محافظ برق

نوسان جریان برق

شما در چنین شرایطی به دنبال دلیل نوسان برق باشید. با استفاده از مولتی‌متر می‌توانید کمیت‌های مختلف جریان برق را اندازه گیری کنید و از خارج شدن جریان برق از محدوده ولتاژی مطمئن شوید.

خرابی و اتصالی دستگاه متصل به محافظ

ممکن است قطع و وصل شدن محافظ برق به دلیل خرابی دستگاه متصل به محافظ باشد. از سالم بودن دستگاه و عدم اتصالی اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید دستگاه‌های متصل به محافظ به‌درستی کار کنند و نوسان برق نداشته باشند.

خرابی محافظ برق

یکی از دلایلی که ممکن است باعث خاموش و روشن شدن چراغ محافظ کنترل ولتاژ شود، خراب شدن محافظ است.

رفع مشکل:

در این صورت محافظ برق را نزد تعمیرکار ببرید. ممکن است خرابی به دلیل آسیب در برد دستگاه، خازن، ایراد در سیم رابط و یا رله باشد.

ری استارت شدن دستگاه

چند دقیقه بعد از اینکه چراغ دستگاه سبز می‌شود دستگاه دوباره ری استارت می‌شود.

این نوع اختلال ناشی از ضعیف شدن خازن پلی استر می‌باشد.

رفع مشکل:

برای رفع مشکل خازن دستگاه محافظ جریان برق را تعویض نمایید.

روشن شدن همزمان تمامی چراغهای محافظ برق

LM 324 یک آی سی با ۱۴ پایه است که در درون خود ۴ عدد تقویت کننده دارد که از این آی سی در اکثر محافظ‌های برق استفاده می‌شود چراغ‌های محافظ که در خروجی این آی سی قرار دارند اگر به حالت روشن بمانند نشان دهنده‌ی خرابی آی سی است.

رفع مشکل:

برای تعمیر در این حالت خرابی باید آی سی تعویض شود.

چشمک زدن چراغ قرمز

برق ورودی از پریز نباید از ۱۹۰ ولت کمتر باشد اگر بررسی کردید و کمتر نبود سپس موارد دیگری مثل خرابی خازن پلی استر ، خرابی خازن الترولیت ، خرابی خازن LM 324 ، خرابی آی سی ، سوختن دیود را بررسی نمایید.

رفع مشکل:

در صورتی که خرابی از آی سی، دیود و خازن بود آنها را تعویض نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *